کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی
کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی

دلیل تاول پوستی و درمان آن

دلیل تاول پوستی و درمان آن

تاول می تواند سلامتی و زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار دهد. دلایل تاول زدن متفاوت هستند و در بیشتر مواقع مسئله مهمی نیستند، ولی برخی از آنها ممکن است نشانه‌ی یک مشکل جدی باشند. شناخت انواع تاول‌ و علل ایجاد آن به شما کمک می‌کند مناسب ‌ترین درمان را دریافت کنید و حتی بتوانید مانع ایجاد برخی از آنها شوید.

تاول‌ ها برجستگی‌هایی پر از مایع هستند که روی پوست ایجاد می‌شوند و مانند حباب به‌ نظر می‌رسند. تاول‌ ها ممکن است در نقاط مختلف بدن ظاهر شوند. به‌عنوان مثال، هنگامی‌ که کفش جدیدی می ‌پوشید که باعث سایش پوست پای شما می‌ شود، ممکن است پایتان تاول بزند یا وقتی بدون دستکش باغبانی در باغچه کار می‌کنید، ممکن است این تاول‌ ها روی دست  هایتان به‌ وجود بیایند. برای درمان این نوع از تاول‌ ها معمولا داروها و درمان‌ های خانگی کافی هستند. تاول پوستی عارضه ای وحشتناک است که می تواند هر کسی را به دلهره بیندازد. گاهی تاول پوستی بر اثر مصرف برخی از داروهایی که قبلا نیز استفاده می کردید و مدتی آن را قطع کرده و مجددا از آن ها استفاده می کنید ایجاد می شود.گاهی نیز بر اثر بالا رفتن سن و ابتلا به دیابت این تاول های پوستی بر روی پا و قوزک پا ایجاد و مشاهده می شوند. برخی مواقع نیز این تاول ها بعد از چند روز بهبود نیافته و ممکن است چرکی، قرمز، داغ و دردناک شود.

 عوامل ایجاد تاول خونی

تاول‌های خونی معمولاً در اثر حادثهٔ نیشگون شدن پوست بوسیلهٔ یک ابزار، وسیله، یا چرخ دنده‌های محافظت نشده ایجاد می‌شود. این تاول‌های در اثر رفتارهای شدید انسانی مانند گلاویز شدن نیز ایجاد می‌شوند.عامل دیگری که می‌تواند به ایجاد این تاول‌ها بینجامد، اصطکاک مداوم پوست با یک سطح است؛ عاملی که اغلب به ایجاد چنین تاول ‌هایی در دست و پای پرتاب‌ کنندگان توپ در بیسبال، پارو زنان و طبل‌ زنان منجر می‌شود. بعلاوه، تاول خونی می‌تواند یکی از پیامدهای سرمازدگی نیز باشد.

.

علل ایجاد تاول پوستی

اصطکاک: تاول می تواند زمانی ایجاد شود که پوست در معرض برخی عوامل خارجی قرار می گیرد. به عنوان مثال یک جفت کفش نو می تواند موجب ایجاد تاول در مچ پای فرد شود. بر خلاف میخچه و پینه، که با مالش طولانی مدت گسترش می یابند؛ تاول از  توسط یک اصطکاک بسیار کوتاه تشکیل می شود.

سوختگی ها: شعله های آتش، بخار، یا دست زدن به یک سطح داغ می تواند تاول ایجاد کند؛ همچنین  آفتاب سوختگی شدید یا در معرض تابش شدید قرار گرفتن نیز می تواند زمینه های ایجاد تاول را در فرد ایجاد نماید.

سردی بیش از حد: سرمای شدید می تواند منجر به ایجاد تاول شود. به عنوان مثال، زمانی که برای درمان زگیل، آن را منجمد می کنند؛ تاول ایجاد می شود.

تماس با مواد محرک و آلرژن(حساسیت زا): تاول ممکن است در اثر تماس پوست با برخی مواد شیمیایی، محصولات آرایشی، و خیلی از آلرژن های گیاهی ایجاد شود. این حالت از تاول، آلرژی درماتیت تماسی محرک نامیده می شود.

واکنش های دارویی: بسیاری از مردم در اثر مصرف برخی داروها، با ایجاد تاول روی پوست خود مواجه می شوند. قبل از تجویز هر گونه داروهای مخدر جدید، پزشک شما باید در مورد هر گونه واکنش های دارویی که شما در گذشته داشته اید؛ اطلاعات کاملی داشته باشد.

عفونت: تاول ها می توانند نتیجه ی علائم شایع در بسیاری از بیماری های عفونی، از جمله آبله مرغان، زخم های سرد(تبخال ها)، زونا و یک عفونت پوستی به نام زرد زخم باشند.

ژن ها: در بیماری های ژنتیکی، ایجاد تاول نادر است؛ فقط در مواردی این اتفاق می تواند رخ دهد که پوست شکننده و ضعیف شده باشد.

چه وقت از بروز تاول به پزشک مراجعه کنیم؟

  • اگر اخیرا شروع به خوردن داروی تازه‌ای کرده‌اید (حتی اگر قبلا این دارو را بدون ناراحتی مصرف کرده‌اید) و تاول زده اید.
  • اگر سنتان بالاست، یا دیابت دارید و ناگهان تاول‌ هایی بر روی پا و قوزک تان پیدا شده‌‌اند.
  • تاول‌ها بعد از یکی دو روز بهبود نمی یابند، یا چرکی، قرمز، داغ یا دردناک می‌شوند.
  • تاول‌هایی با قطر بزرگ‌تر از پنج‌ سانتی‌متر پیدا شده‌اند.
  • تاول‌های دردناکی به دور دهان ظاهر شده‌اند.
  • علت پیدایش تاول‌ها را نمی‌‌دانید.

 

ادامه مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.