کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی
کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی

آلودگی هوا و تاثیر آن بر پوست

آلودگی هوا و تاثیر آن بر پوست

همه ما می دانیم که یکی از دستاوردهای جدید زندگی مدرن امروزی آلودگی هواست. در حقیقت آلودگی هوا به عنوان یک قاتل خاموش مسئول ایجاد بسیاری از بیماری هاست که می توانند کشنده هم باشند. آلودگی هوا تغییر در ویژگی‌های طبیعی جو براثر مواد شیمیایی، غباری یا عامل‌های زیست شناختی است. جو یا اتمسفر سامانه گازیِ طبیعیِ پویا و پیچیده‌ای ‌است که زندگانی در سیاره زمین به آن بازبسته‌ است. تحلیل‌ رفتن لایه اوزن استراتوسفر به خاطر آلودگی هوا، دیرزمانی‌است که خطری برای تندرستی مردمان و نیز زیست ‌بوم های زمین شناخته می‌شود. این آلودگی هوا ممکن است طبیعی (مانند فعالیت آتش‌ فشان ها)، یا مصنوعی باشند. آلودگی ‌های مصنوعی عمدتا ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و کارخانه‌ ها هستند. پوست بزرگترین و مهمترین ارگان بدن ماست و در سلامت ما نقش مهمی را ایفا می نماید. اهمیت این عضو کمتر از مغز کبد و قلب نیست. پوست از بدن ما در برابر عوامل محیطی محافظت می کند، به تنظیم حرارات بدن کمک می کند و حس لمس را به ما می دهد. پوست یکی از حساس ترین اعضای بدن انسان است و بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تقریبا هر چیزی که بر روی آن استعمال گردد یا از لایه شاخی آن جذب می گردد و یا بر روی آن اثر خاصی بر جای می گذارد. پوست طبیعی برای حفاظت از خود در برابراسترس های اکسیداتیو تولید شده توسط نور خورشید و آلودگی به سیستم های آنتی اکسیدانی طبیعی خود تکیه می کند. در شرایط آلودگی هوای محیط اوزون موجود در محیط موجب تخریب وسیع ویتامین E موجود در سطحی ترین لایه پوست می گردد و در نتیجه می تواند تغییرات متعدد و خطرناکی را ایجاد نماید. آلودگی هوا سبب بروز مشکلات زیادی در سلامت پوست می شود و در واقع به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایجاد پیر پوستی پیش از موعد شناخته می شود. تماس مستقیم و مداوم پوست با آلاینده ‌هایی چون آرسنیک، گوگرد، سرب و ریزگرد های معلق در هوا منجر به بروز انواعی از حساسیت‌های پوستی می‌شود که حتی پس از یک یا دو هفته درمان نیز بهبود پیدا نمی‌کند، البته خطر بروز این نوع حساسیت‌های پوستی در کودکان نیز بیشتر از بزرگسالان است.



آلودگی هوا و پیر پوستی

بر اساس مطالعه ای در آلمان مشخص شده است ذرات معلق ناشی از هوای آلوده ناشی از ترافیک همانند ذرات کربن موجود در هوا با اتصال با گیرنده ها خاص موجود بر روی پوست موجب تسریع روند پیر پوستی و ایجاد پیر پوستی زودرس می گردند. این ذرات سبب افزایش تولید ساخت ملانین شده و در نتیجه لک های قهوه ای پوستی ناشی از پیری بیشتری بر روی پوست پدیدار می گردد.


کازمتیک و حساسیت


امروزه دیگر استفاده از محصولاتی همانند مرطوب کننده ها، شامپوها، ضد عرق ها، عطر و ادکلن بخشی از عادات روزانه ما تلقی می گردد و هر روزه حداقل هریک از ما یک یا چند مورد از این محصولات را بکار می گیریم. سازمان دارو و غذای ایالات متحده آمریکا FDA تعریف مشخصی برای قرار گیری یک ماده در لیست محصولات کازمتیک ،دارو، یا هردو دارد و بر اساس قوانین این سازمان تفاوت قانونی میان یک ماده کازمتیک و یک دارو با هدف استفاده مورد انتظار از محصول مشخص می شود. قوانین و ضوابط مختلفی برای هر نوع محصول به کار می رود. گاهی شرکت ها از قانون تخلف می کنند و در بازار یک محصول کازمتیک را با ادعای دارو بودن عرضه می کنند، یا یک دارو را گویی که محصول کازمتیک است به فروش می رسانند بدون اینکه شرایط لازم یک دارو را داشته باشد. قانون دارو، غذا و مواد آرایشی ( قانون FD&C ) واد کازمتیک را با هدف استفاده از آنها، بصورت کالایی که مالیده ، ریخته ، پاشیده ، اسپری ، تزریق می شود یا به صورت های دیگر برای بدن انسان به کار گرفته شود که برای تمییز کردن، زیبا کردن، افزایش جذابیت، یا تغییر ظاهر است ، تعریف می کند ( بخش ۲۰۱ قانون FD&C ) حصولاتی که شامل این تعریف می شوند شامل: مرطوب کننده های پوست، عطرها، رژلب ها، لاک های ناخن، محصولات آرایشی چشم و صورت، شامپوها، فرهای دائم، رنگ موها، خمیر دندان ها، دئودورانت ها و همچنین هر ماده ای که بصورت محصول کازمتیک به کار می رود هستند. اما همانگونه که محصولات کازمتیک سبب احساس بهتر و زیبایی بیشتر ما می گردند، به همان نحو هم می توانند سبب بروز سرخی و التهاب یا بروز واکنش های حساسیتی گردند. برخی ازمواد موجود در محصولات کازمتیک همانند اسانس ها و مواد محافظ می توانند به عنوان یک آنتی ژن در پوست عمل نموده و آغازگر واکنش های آلرژیک و حساسیت زا باشند.



انواع واکنش های پوستی


به هر حال واکنش های بد پوستی به واسطه مصرف محصولات کازمتیک به دو صورت دیده می شود که عبارتند از:

الف) درماتیت تماسی تحریکی(Irritant contact dermatitis) :

در این عارضه پوست قرمز شده و دچار خارش می شود. درماتیت تماسی تحریکی، شایع‌ترین نوع درماتیت است و حدود ۸۰ درصد درماتیت‌ها را شامل می‌شود و می تواند در اکثر مردم دیده شود. این نوع درماتیت از تماس مکرر پوست با موادی مثل صابون، لوازم آرایشی یا دئودورانت‌ها ایجاد می‌شود. تماس با این مواد باعث ایجاد قرمزی، خشکی پوست و خارش در پوست می‌شود که معمولاً روی دست‌ها، انگشت‌ها و صورت بروز می‌کنند. این نوع درماتیت می تواند در زمانی که تحریک پوست با خارندن بیش از پیش ایجاد می شود با تاول ترشح دار نیز همراه گردد. این نوع درماتیت معمولا در محل تماس با ماده حساسیت زا ایجاد می گردد. نقاطی از پوست که ضخامت کمتری دارند همانند پلک ها و نقاط خشک بیشتر در معرض بروز این مشکل هستند.

ب) درماتیت تماسی آلرژیک (Allergic contact dermatitis):

به علت تماس پوست بدن با موادی است که بیشتر مردم نسبت به آن واکنش نشان نمی‌دهد، همچون : صابون ، مواد الکلی، عطر، لاستیک، رنگ مو….

در این عارضه پوست قرمزشده، همراه با خارش و سوزش و جوش های کهیر مانند است. این نوع درماتیت به ناحیه‌ای از پوست محدود می‌شود که در تماس با آلرژن قرار می‌گیرد؛ مانند دست و صورت، گردن و دور چشم. هر چند ممکن است در نقاط دیگر بدن هم دیده شود. مدت زمان بروز علائم آلرژی در این نوع درماتیت متفاوت است. برای مواد تحریک کننده قوی همانند عطر ها ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت پس از تماس بطول انجامد و برای مواد تحریک کننده ضعیف تر همانند صابون، مدت زمان طولانی تری همانند چند روز یا چند هفته لازم است تا علائم آلرژی بروز نماید. در برخی از موارد ممکن است فرد با مصرف مداوم در طول یک سال علائم را نشان دهد. بروزاین نوع درماتیت تماسی در افرادی رخ می دهد که به نوع خاصی از مواد اولیه موجود در فراورده های کازمتیک حساسیت دارند. در درماتیت تماسی تحریکی، پوست به واسطه آسیبی که فرآورده به صورت مستقیم در لایه سطحی پوست ایجاد می نماید از خود واکنش نشان می دهد و در درماتیت تماسی آلرژیک، سیستم ایمنی بدن نسبت به ورود ماده ای خاص که فرد مصرف کننده اختصاصا به آن حساس است، وارد واکنش می شود و می تواند سریع یا با تاخیر باشد.

در درماتیت تماسی تحریکی؛ پوست به واسطه آسیبی که فرآورده به صورت مستقیم در لایه سطحی پوست ایجاد می نماید، از خود واکنش نشان میدهد و در درماتیت تماسی آلرژیک، سیستم ایمنی بدن نسبت به ورود ماده ای خاص که فرد مصرف کننده، اختصاصا به آن حساس است، وارد واکنش می گردد. لذا می تواند سریع یا تاخیری باشد. بر اساس مطالعات دیده شده است که به طورکلی حدود ۱۰ درصد از افراد در طول زندگی خود ممکن است دچار واکنش هایی در سطوح مختلف با مصرف این گونه از مواد گردند. به طور کلی خانم ها به دلیل مصرف بیشتر محصولات کازمتیک بیشتر از مردان این واکنش ها را بروز می دهند.

شما عزیزان می توانید برای مشاوره آلودگی هوا و تاثیر آن بر پوست و یا رزرو وقت قبلی با مشاوران ما تماس بگیرید.

 

ادامه مطلب 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.