کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی
کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی

راه های درمان لک زخم ؟

راه های درمان لک زخم ؟

برای خیلی از افراد جای زخم می‌تواند یادآور یک داستان به یادماندنی یا موضوعی برای باز کردن سر صحبت باشد. ولی خیلی‌ها فکر می‌کنند که جای زخم زشت و خجالت‌آور است. درواقع دیدن جای زخم به‌طور روزانه می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد. البته این موضوع به شرایط به وجود آمدن زخم نیز بستگی دارد – برای همین خیلی از افراد به‌دنبال راه‌هایی برای از بین بردن جای زخم هستند. راه‌های بسیاری برای درمان جای زخم وجود دارند که شما را از جراحی آنها بی‌نیاز می‌کنند. جای زخم (اسکار) چیز ناخوشایندی است که روی ظاهر زیبای شما تاثیر می‌گذارد و می‌تواند لکه‌ای روی شخصیت کلی فرد باشد. جای زخم درد ندارد. معجون‌ها و کرم‌های زیادی در بازار برای فروش در دسترس هستند که جای زخم را محو می‌کنند. اگر شما نمی‌خواهید برای خرید این محصولات هزینه کنید و دوست دارید جای زخم ‌تان به طور طبیعی التیام بیابد، می‌توانید داروهای خانگی را انتخاب کنید. اثر زخم ها می توانند شکل ها و اندازه های مختلفی داشته باشند و همگی می دانیم که دلمان می خواهد هر چه سریع تر و برای همیشه از شرشان خلاص شویم. درمان های زیبایی ای که برای از بین بردن جای زخم ها وجود دارند بعضی اوقات بسیار دردناک هستند و همچنین خیلی گران تمام می شوند.


درمان جای زخم

جای زخم را چگونه از بین ببریم؟

اتفاقات مختلف از یک خراشیدگی کوچک گرفته تا تصادفات و آسیب های جدی تر می تواند به پوست ما صدمه بزند. صدماتی که جایش می ماند و سال ها همراه مان خواهد بود و گاهی تا آخر عمر هم از بین نمی رود. البته اغلب افراد هم دل خوشی از این جای زخم ها ندارند و نمی خواهند اثری از آن باقی بماند، ولی راه حل برطرف کردن شان را هم بلد نیستند. جای زخم چیز ناخوشایندی است که روی ظاهر زیبای شما تاثیر می گذارد و می تواند لکه ای روی شخصیت کلی فرد باشد. جای زخم درد ندارد. معجون ها و کرم های زیادی در بازار برای فروش در دسترس هستند که جای زخم را محو می کنند. اگر شما نمی خواهید برای خرید این محصولات هزینه کنید و دوست دارید جای زخم تان به طور طبیعی التیام بیابد، می توانید داروهای خانگی را انتخاب کنید.

علل ایجاد لک زخم :

  • سوختگی
  • تصادف
  • بریدگی
  • آکنه
  • خراشیدگی
  • گزش

 

روش های از بین بردن جای زخم و بخیه قدیمی

 

اگر زخمی عمیق باشد، به طوری که درم و حتی چربی ها و عضلات را درگیر کند، قطعا با جوشگاه همراه است اما براساس وسعت زخم و نحوه ایجاد آن، جوشگاه متفاوت خواهدبود. اگر زخم و پارگی منظم باشد و بخیه بخورد جای کمی باقی خواهد ماند اما اگر بخیه نزنیم ممکن است به دلیل فاصله ای که بین لبه های زخم می افتد، اصطلاحا گوشت اضافه یا جوشگاه های ضخیم ظاهر شود.

 

برداشتن جوشگاه به وسیله جراحی

یکی از راه حل‌هایی که متخصصین برای رفع جوشگاه‌های بزرگ پیشنهاد می‌دهند برداشتن آن به وسیله عمل جراحی است. بدین صورت که با جراحی جوشگاه برداشته و مجددا روی آن بخیه می‌گردد. در بار دوم بخیه بسیار باریکتر و در نتیجه خط جوشگاه نیز باریک می‌شود. اگر طول جوشگاه و جای بخیه طولانی باشد پزشک بخیه دوم را به طور نا منظم انجام داده تا خط کوتاه تر به نظر برسد. انتقال جوشگاه به مناطقی که خود دارای خط طبیعی در بدن هستند نیز از دیگر تکنیک‌های رفع کردن جای زخم و بخیه به وسیله جراحی است.

استفاده از لیزر فراکشنال CO2

مکانیسم این لیزر بدین صورت است که ( به جای تابیدن نور لیزر با شعاع بزرک در لیزرهای قدیمی ) ستون های از نور لیزر با شعاع هایی بسیار باریک در حد میکرون بر روی سطح پوست تابیده میشود لذا مناطقی از سطح پوست ( اپیدرم )عملا سالم می ماند و از همین مناطق اشعه نخورده یا سالم هست که ترمیم پوست بسرعت انجام میشود. تابیدن نور این لیزر در این ناحیه باعث تشکیل کلاژن های جدید شده و بتدرج طی ۲تا ۴ ماه عمق چاله ها و اسکارهای بعد از اکنه یا جوش و یا بعد از عمل ( جای بخیه ) بهبودی قابل ملاحظه ای پیدا خواهند کرد.

میکرودرم ابریژن (لایه برداری شیمیایی)

میکرودرم ابریژن و لایه برداری شیمایی روش های لایه برداری هستند که به آرامی سطح پوست را بازسازی می کنند. این روش درمانی برای برطرف سازی جای زخم های اضافی فوق العاده است. این لایه برداری با کریستال های معدنی، نوک الماس یا با استفاده از اسیدهای مختلف صورت می گیرد. در این روش سلول های اسیب دیده و مرده در سطح پوست از بین می روند. با حذف این سلول های سطحی، پوست نرم و انعطاف پذیر می شود و در عین حال بازسازی سلول های جدید پوست تحریک می شود. این روش درمانی برای بافت پوست ناصاف یا جای زخم خفیف مناسب است. افرادی که ترکیبی از آکنه و جای زخمه آکنه دارند از این روش درمانی بهره می برند.پس از انجام روش میکرودرم ابریژن، پوست سفت می شود. بعضی از افراد دچار ورقه ورقه شدن پوست می شوند و از این رو بهتر است از کرم مرطوب کننده ای که متخصص پوست تجویز می کند را استعمال کنید.

استفاده از مواد پرکننده (فیلرها) برای درمان جای زخم و بخیه

 تزریق فیلرهایی مانند کلاژن یا چربی، فورا اسکارهای فرورفته را از بین می برد. ولی اثر این روش دائمی نیست و باید بعد از مدتی دوباره تزریق شود.

لیزر

لیزرها انتخابی بسیار خوب برای ترمیم جای زخم و رفع جای جوش با نتیجه ی عالی هستند. با وجود این که جای زخم پایدار و دائمی است، بسته به نوع و محل اسکار لیزرها می تواننددر درمان اسکار بسیار موثر باشند.با استفاده از تکنولوژی لیزر جای جوش و اسکار می توان اندازه و شکل جای آن را کاهش داد تا شما احساس اعتماد به نفس بیشتر نسبت به ظاهرتان داشته باشید. توسط لیزر اصلاحی نور با انرژی زیاد برای درمان انواع اسکار مانند درمان گوشت اضافه (کلوئید) در دسترس است. برای مثال لیزر پالس دار رنگی، از نور زرد برای از بین بردن جای اسکار و قرمزی اسکار و برای مسطح کردن اسکارهای برآمده استفاده می کند.فایده درمان جای زخم با لیزر این است که درد و ناراحتی کمتر یا هیچ دردی احساس نمی شود. و بلافاصله پس از درمان می توان به فعالیت عادی روزانه بازگشت.لیزرهای مختلفی شامل فرکشنال co2 می توانند برای درمان جای زخم مفید باشند ولی ترجیح ما برای درمان زود هنگام اسکار Sciton یا Diolite است.

لایه برداری شیمیایی

در این روش از مواد شیمیایی استفاده می شود تا سطح روی پوست برداشته شده و درمان جای سوختگی و اسکارهای ناصاف را مسطح کند. این روش بیشتر برای اسکارهای سطحی پوست سودمند است. پزشک محلولی به نواحی کوچکی از پوست می زند، این مواد یک زخم کنترل شده ای ایجاد می کنند که طی آن پوست جدید و بازسازی شده ای نمایان می شود.در طول این روش اکثر بیماران احساس گرما و تا حدودی داغی در محل زخم می کنند که حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد . می توان از کمپرس سرد برای کاهش این حس استفاده کرد. برای ناحیه های عمیق تر ایجاد شده ممکن است نیاز به داروهای مسکن در حین یا پس از انجام این روش ترمیم جای زخم باشد.لایه بردارهای شیمیایی برای موارد زیر استفاده می شوند:آکنه یا محل آکنه، لکه های حاصل از سن بالا، خطوط و چروک پوست، خال و کک و مک، پوست سفت شده و فلسی شده، پوست آفتاب سوخته

پرکردن بافت نرم

مواد قابل تزریقی وجود دارند مانند چربی، هیالورونیک اسید و کلاژن که برای درمان و از بین بردن جای زخم تورفته استفاده می شود.

تزریق

در مورد جای زخم های برآمده مانند اسکارهای کلویید و هایپوتروفیک ممکن است پزشک تصمیم بگیرد از تزریق استرویید ها استفاده کند.برای مسطح کردن جای زخم و از بین بردن جای زخم ، این نوع تزریق می تواند به طور مستقل استفاده شود یا همراه سایر روش های درمانی به کار رود.

برداشت پوست

جراح از دستگاه الکتریکی برای خراشیدن پوست استفاده می کند تا لایه های رویی پوست را جدا کند. این عمل باعث می شود پوست سطح نرم تری پیدا کند. این روش برای درمان جای آکنه، جای آبله و جای جراحی یا جای بخیه عمل بینی یا اختلالات جزیی استفاده می شود.

 ورق های ژل سیلیکون

 گذاشتن یک ورق ژل سیلیکون روی جای زخم در هر روز، ممکن است آن را کمرنگ و محو کند و یا از بدتر شدن آن جلوگیری کند. ورق ژل سیلیکون را می توانید از داروخانه و یا مطب پزشکان متخصص پوست تهیه کنید. از ورق ژل سیلیکون حداقل باید سه ماه استفاده کرد تا بهترین نتیجه را بگیریم.

تزریق استروئیدها (کورتون ها)

 این روش اسکارهای برآمده را صاف و مسطح می کند، ولی نیاز به یک دوره درمانی طولانی مدت دارد.روش‌های گفته شده معمولا برای برطرف کردن و رفع جای زخم های بزرگ و بخیه‌هایی است که به راحتی و با کرم‌های پوستی قابل محو شدن نیستند. با انجام هر یک از این‌ راه‌ حل‌ها می‌توان تا حدی از ظاهر بد بخیه و جوشگاه‌ها جلوگیری کرد و باعث افزایش اعتماد به نفس فرد گردد.

 
از بین بردن جای جوش

ادامه مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.