کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی
کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی

علت ترک پاشنه پا و درمان آن

چند نکته برای پیشگیری از ایجاد ترک کف پا

 

ساده ‌ترین راه پیشگیری از ترک خوردن کف پا و لای انگشتان، چرب کردن روزانه پوست پا با وازلین و کرم اوسرین است.افراد نباید از کفش‌های پاشنه‌ بلند یا تنگ استفاده کنند.اگر فردی در طول روز زیاد روی فرش، موکت و… راه می‌رود، بهتر است در طول روز از جوراب یا پاپوش استفاده کند تا تماس کف پا با سطوح زبر کمتر شود.هنگام خواب هم باید حتما کف پا را با کرم مناسب ماساژ داد.ترک کف پا معمولا در خانم‌های خانه‌دار شایع است. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها بعد از انجام هر کاری که باعث خیس شدن پاها می‌شود، پاها را با حوله نرمی خشک و از کرم کف پا استفاده کنند.لای انگشتان را هم نباید از یاد ببرند. خشک و چرب کردن این ناحیه ضروری است.


علت ترک پاشنه

صندل خزدار ممنوع!

علاوه بر کرم، به افرادی که مشکل ترک پاشنه پا داشته باشند توصیه می شود از دمپایی یا صندل های رو فرش استفاده کنند. البته توصیه می شود از صندل ها یا روفرشی هایی که پرز (الیاف و خزدار نباشند) دارند، استفاده نشود. صندل هایی که خزدار هستند پیشنهاد خوبی برای این دسته از افراد نیستند. توصیه بعدی این است با پای برهنه در محل هایی که گرد و خاک وجود دارد حضور پیدا نکنند؛ همان طور که گفته شد ترک های پا محل ورود انواع و اقسام مواد از محیط هستند که هم باعث تشدید ترک پا و هم خارش و التهاب و درد در این ناحیه می شوند.

پوست کف پا را با دست نکنید!

پوسته پوسته شدن کف پا یکی از مشکلاتی است که درراستای خشکی پا به وجود می آید. البته استفاده از کرم های نرم کننده بروز این پوسته ها را کاهش می دهد؛ با این حال گاهی اوقات این پوست ها طوری قرار گرفته اند که ممکن است برخوردشان با سطح باعث ایجاد درد شود. در این مواقع توصیه می شود با وسیله ای مثل قیچی های کوچک استریل شده پوسته اضافه را بردارند. با دست این پوسته ها را نکنید چون احتمال اینکه به پوست بیشتر آسیب وارد شود زیاد است.

درمان های خانگی ترک پاشنه پا در صورت موجود نبودن کرم های خاص

افرادی که دسترسی به کرم های طبی و دارویی ندارند، می توانند از چرب کننده های خانگی مثل روغن های حیوانی، وازلین و حتی روغن های جامد خوراکی استفاده کنند. همچنین اگر ترک پاها همراه با عفونت باشد می توانند از پانسمان عسل استفاده کنند. البته نکته مهم این است که عسل باید طبیعی باشد.

کرم‌های کف پا حاوی چه ترکیباتی هستند؟

پایه بیشتر این کرم‌ها اولئوزین است که درواقع نوعی سیمان سلولی است. کنار چربی، ترکیبات رطوبت‌رسان هم در کرم‌های پا وجود دارد که این نقش را معمولا گلیسیرین در فرم گلیسرول یا ترکیبات اوره و پارافین برعهده دارد. میزان حجم استفاده‌شده از این نوع ترکیبات در کرم پا حدود ۳۰ درصد است و مانع از ضخیم شدن لایه شاخی می‌شوند و پوست را نرم و لطیف می‌کنند. ترکیبات طبیعی مثل موم عسل هم در کرم‌های پا استفاده می‌شود که هم مرطوب‌کننده‌ای قوی است، هم از تجمع قارچ و آلودگی‌های احتمالی پیشگیری می‌کند و ضدالتهاب است. البته با توجه به نوع برند ممکن است به جای عسل از عصاره بابونه، پامچال یا اکالیپتوس استفاده شود که خواص ضدالتهابی و آرامبخش دارند.نگهدارنده‌ها از دیگر مواد و ترکیباتی است که در تمام ترکیبات آرایشی- بهداشتی استفاده می‌شود تا این ترکیب را که حاوی مقداری آب است، از آلودگی با باکتری‌ها دور نگه دارد. رنگ و اسانس نیز برای ایجاد حس بهتر به کرم افزوده می‌شود.

درمان ترک‌ کف پا

متخصصان برای بهبود ترک لایه‌های شاخی پوست از ترکیبات کرایولیتیک استفاده می‌کنند که باعث بهبود پوست می‌شود. این ترکیبات که در کرم‌های مراقبت از پوست پا موجود است، خواص التیام‌ بخش و ضدالتهابی دارند و برخی حاوی ترکیبات گیاهانی مثل گل رز وحشی، آلاتوئین و رائی است که درد و سوزش را کم می‌کند. ترکیبات لایه‌بردار هم در کرم‌های ترک پا موجود است که باعث برداشته شدن لایه‌های آسیب‌دیده پوست می‌شوند و پوست را نرم و لطیف می‌کنند. افرادی که با مشکل ترک پاشنه پا مواجه هستند، برای درمان این مشکل باید از چرب کننده ها و کرم ها استفاده کنند، اما بهترین کرم ها برای درمان این دسته از مشکلات، کرم هایی هستند که خاصیت نرم کنندگی بالایی دارند. انواع و اقسام این کرم ها با برندهای معتبر در بازار موجود است؛ اما در بعضی مواقع ممکن است متخصص پوست تجویز کرم دست ساز را بدهد. در نهایت متخصص پوست تعیین می کند که برای درمان، از چه کرم هایی استفاده شود، بهتر است. معمولا کرم های مخصوص ترک پاشنه پا حاوی ماده ای به اسم اوره هستند که درصد اوره آنها حدود ۲۰درصد است که برای درمان ترک های پا این مقدار کافی است.

تاثیر سنگ پا

بهترین وسیله برای از بین بردن پوست مرده کف پا سنگ پاست که از نوعی سنگ طبیعی تهیه شده و از قدیم برای این منظور و حتی از بین بردن موهای‌ زائد کاربرد داشته است. کنار این سنگ می‌توانید از وسایل جایگزین آن که ظاهری شبیه رنده دارند هم کمک بگیرید.برای استفاده از سنگ پا کافی است به مدت ۱۰ دقیقه پاها را در آب ولرمی که کمی نمک به آن افزوده‌اید، قرار دهید و پس از گذشت این مدت با حرکات آرام و دورانی کف پا را با سنگ ماساژ دهید. کمی فشار لازم است اما مراقب باشید فشار به حدی نباشد که سایش با سنگ پا به پوست سالم شما که زیر بافت مرده قرار دارد، آسیب بزند. بعد از اینکه حس کردید پوست مرده جدا شده و سنگ پا پوست سالم شما را تحریک می‌کند، پاها را آب بکشید و کاملا خشک کنید.

سنگ پا را هم با برس تمیز کنید تا آثاری از سلول‌های مرده پوست در خلل و فرج سنگ باقی نماند و زمینه‌ساز آلودگی نباشد. حتی در صورت لزوم می‌توانید سنگ را بجوشانید.بعد از خشک‌شدن پوست می‌توانید از وسایل سایشی کف پا و برس استفاده کنید تا ذرات باقیمانده پوست مرده را هم جدا کنید اما مراقب باشید آسیبی به پوست سالم پا نزنید. بعد از این کار، استفاده از کرم‌های نرم‌کننده ضروری است.

استفاده از روغن های گیاهی و نباتی:

کسانی که دچار خشکی در ناحیه پا هستند می توانند با مالیدن روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل ، روغن بادام، روغن کنجد و تمامی روغن های گیاهی هیدروژنه ، ترک پای خود را به سرعت بهبود بدهند.

 درمان های خانگی ترک پا

علل ترک پاشنه پا و راهکار های درمان

 

  • اضافه وزن

افرادی که مشکل اضافه وزن دارند و در دسته افراد چاق قرار می گیرند به دلیل فشاری که روی پوست کف پا تحمیل می شود پاشنه پای شان مستعد به وجود آمدن ترک های عمیق می شود. به علاوه شغل هایی وجود دارند که به طریقی پوست کف پا در معرض خیسی و رطوبت یا مواد شوینده قرار می گیرد، مانند مربیان شنا که بیشتر مستعد خشکی پاشنه یا کف پا هستند.

  • پسوریازیس

این بیماری به طور نادر در کف دست یا کف پا مشاهده می شود اما اگر ترک های پا همراه با پوست قرمز و ملتهب باشد، این ترک ها ناشی از بیماری پسوریازیس است. پوست حالت چرمی شکل دارد و چون قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، پوست کف پا دچار ترک می شود که همراه با درد است. این دسته از ترک های پا درمان متفاوتی نسبت به ترک های معمولی کف پا دارند. یعنی علاوه بر نرم کننده ها باید از کرم های مخصوص برای درمان ضایعات پسوریازیس استفاده شود.

  • عفونت های قارچی

این بیماری بیشتر در سنین بالا و افراد مسن دیده می شود. در نگاه اول ممکن است فرد فکر کند به مشکل خشکی پوست ساده دچار شده است، اما اگر ترک ها با پوسته ریزی های چشمگیر همراه باشد و علاوه بر کف پا ناخن و اطراف ناخن را هم درگیر کند، آن زمان است که باید به بیماری قارچ پا مشکوک شد. در این مواقع یک بررسی آزمایشگاهی برای کشف علت انجام می شود و اگر بیماری قارچی تایید شود، آن وقت داروهای مناسب تجویز و بعد از مصرف طی مدت کوتاهی فرد بهبود پیدا می کند.

  • اگزما

در صورت وجود اگزما ابتدا باید علت اصلی ریشه یابی شود و بعد از به دست آوردن نتیجه درمان درست را به کار برد. البته یکی از علت های ایجاد اگزما می تواند ناشی از شغل فرد باشد. مثلا افرادی که پاهای شان دائما داخل مواد شیمیایی قرار دارد، در این مواقع باید پاها از این مواد دور نگه داشته شوند.

  • کراتودرمی

یک بیماری مادرزادی است. راه رفتن افراد مبتلا به این بیماری را می توان به کسانی که روی شیشه یا سنگلاخ راه می روند تشبیه کرد. برای همین پیاده روی و راه رفتن طولانی مدت برای این افراد مناسب نیست، چراکه با درد زیاد همراه است. این بیماری هم جزو بیماری هایی است که نباید با ترک های پاشنه پا عادی اشتباه گرفته شود. با این حال چون این یک بیماری ارثی است، نمی توان انتظار بهبودی کامل را داشت، اما با کمک داروهای تجویزی می توان این بیماری را تحت کنترل گرفت.

  • کم آبی بدن

پوسته پوسته شدن کف پا می تواند نشانه کم آبی بدن باشد. برای همین لازم است که به مقدار کافی آب بنوشید. نوشیدن مقادیر کافی آب و مایعات باعث حفظ آب بدن و دفع سموم از آن می شود. الکل، نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و نوشابه های گازدار مصرف نکنید.

 

 قطعا شنیده اید که قلب دوم انسان در پاهای او است. ترک پاشنه پا، نشانه این است که توجه لازم و کافی نسبت به سلامت پاهایتان ندارید. ترک هایی که کف پا ایجاد می شود، پوست شکاف خورده ای است که سطح خارجی پوست (اپیدرمیس) را تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از مشکلاتی که در ناحیه پا رخ می دهد و بر زیبایی آن تاثیر می گذارد، ترک پا و به خصوص ترک پاشنه پا است. بافت شاخی کف پا، خارجی‌ترین لایه پوست است و قطر زیادی دارد و از سوی دیگر، حجم بالایی از وزن بدن روی آن قرار می‌گیرد بنابراین ممکن است ترک بخورد. ترک کف پا در خانم‌ها نسبتا شایع‌تر است و دلایل متفاوتی دارد که از آن جمله می‌توان به پا برهنه بودن و زیاد راه‌ رفتن روی فرش و موکت اشاره کرد.این مساله در خانم ها نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد. کف پا به دلایل متعددی ترک می خورد.یکی از علت های شایع آن، راه رفتن مداوم روی فرش، موکت و سطح های زبر است.افرادی که پا برهنه راه می روند بر اثر سایش کف پا دچار این مشکل می شوند.برخی اوقات این ترک خوردگی به عمق پوست و بخش درمیس نیز نفوذ می کند و در این حالت پاشنه پا دردناک می شود. از آن جایی که پوست ناحیه پاشنه پا حساس و خشک است، در بسیاری از مواقع این ترک ها عمقی می شوند. هم چنین وجود پاشنه های ترک خورده نشان دهنده کمبود آهن و اسیدهای چرب امگا۳ است.ترک خوردن پوست در بسیاری از نقاط بدن دیده می شود، اما معمولا پاشنه و کنار کف پا نقاطی هستند که بیشتر مستعد ترک خوردگی اند.شایع ترین علت ترک پاشنه پا، خشکی پوست است. کسانی که به طور عمومی خشکی پوست دارند، مستعد این هستند که دچار ترک کف پا، به خصوص ترک پاشنه پا هم شوند، اما در بعضی افراد بروز این مشکل نسبت به بقیه بیشتر است.

 

ادامه مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.