کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی
کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی

دلیل درد کف پا و درمان آن

دلیل درد کف پا و درمان آن

درد کف پا اصطلاح مورد استفاده برای توصیف علائمی است که در زیر قوس پا رخ می‌دهد. درد کف پا معمولاً به دلیل التهاب بافت نرم در وسط پا است. کف پا از باند بافت فشرده‌ای ایجاد شده است که استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می‌کند. این بافت فاشیای کف پا نامیده می‌شود و در حرکت مناسب پا و انتقال وزن از پاشنه تا انگشتان پا نقشی مهم دارد. زمانی که بافت کف پا ملتهب و تحریک می‌شود، حتی حرکات ساده ممکن است بسیار دردناک باشد.

 

علل:

التهاب فاشیای کف پا

شایع‌ترین علت درد کف پا التهاب فاشیای کف پا است. التهاب فاشیای کف پا نامی است که التهاب باند فیبری بافت را توصیف می‌کند و باعث اتصال پاشنه به انگشتان پا است. علائم التهاب فاشیای کف پا شامل درد در اوایل صبح و درد هنگام پیاده‌روی‌های طولانی و یا ایستادن طولانی‌مدت است. درد کف پا در صبح زود به این دلیل است که فاشیای کف پا در طول شب منقبض و تنگ می‌شود.

شکستگی استرسی کف پا

استخوان‌های وسط پا و استخوان متاتارس با استفاده بیش ‌از حد ممکن است آسیب ببینند. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، امکان آسیب شکستگی استرسی برای استخوان وجود دارد. شکستگی استرسی معمولاً باعث درد کف پا می‌شود که با افزایش فعالیت، بدتر می‌شود. برخلاف التهاب فاشیا که ممکن است با برخی از فعالیت‌ها آرام شود، درد مرتبط با شکستگی استرسی معمولاً با افزایش سطح فعالیت بدتر می‌شود.

رگ به رگ شدن رباط‌ها

رباط کف پا ممکن است با چرخاندن یا فرود ناشیانه هنگام راه رفتن یا دویدن رگ به رگ شود و آسیب ببیند. صدمات رباط کف پا معمولاً پس از حرکت غیرمعمول پا رخ می‌دهد و سریعاً باعث درد کف پا می‌شود. تورم نیز ممکن است ایجاد شود.

تاندونیت

التهاب تاندون‌هایی که از امتداد پا عبور می‌کنند هم ممکن است موجب درد کف پا شود. دو تاندونی که اغلب آسیب می‌بینند و باعث درد کف پا می‌شوند, تیبیالیس خلفی و تاندون پرونئال هستند. این تاندون‌ها از ساق پا شروع می‌شوند، به پشت مچ پا کشیده می‌شوند و سپس به قسمت زیرین پا می‌رسند.

گوی کف پا

درد کف پا همچنین ممکن است به دلیل گودی غیرطبیعی کف پا باشد. علائم گودی کف پا شامل عدم تناسب پا با کفش و درد کف پا هنگام راه رفتن، دویدن یا ایستادن است. اگر این مشکل درمان نشود احتمالاً به درد مزمن و همچنین ایجاد مشکل دائمی درراه رفتن و دویدن منجر می‌شود.

صافی کف پا

صافی کف پا نیز می‌تواند علت درد کف پا شود. برای برخی، درد کف پا به علت اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی (یکی از علل کف پای صاف) به‌ تدریج در طول زمان به دلیل فعالیت‌های روزمره رخ می‌دهد.

سندرم تونل تارسال

عصب تیبیال ممکن است هنگام عبور از رتیناکولوم فلکسور، که یک باند حمایتی در امتداد قسمت داخلی مچ پا است، فشرده شود و به دام بیفتد. به این حالت سندرم تونل تارسال گفته می‌شود. این نوع آسیب معمولاً باعث ایجاد درد مچ پا می‌شود، اما ممکن است کف پا یا کل پا را تحت تأثیر قرار دهد.

تغییر شکل پا

تغییر شکل پا، مانند انگشت چکشی یا پا چنبری، می‌تواند باعث درد کف پا شود. شرایط پزشکی مانند دیابت یا چاقی ممکن است باعث ایجاد استرس‌های اضافی بر پا و درنتیجه درد کف پا شود.

ورم مفاصل پسوریاتیک

ورم مفاصل پسوریاتیک حالت التهابی آرتروز مزمن است که باعث می‌شود انگشتان دست و پا متورم شوند و باعث درد یا سفتی رباط‌ها و تاندون‌های بدن، به‌خصوص نقاطی که به استخوان‌های پا متصل می‌شوند و همچنین مناطق دیگر بدن مانند قسمت توپی کف پا، می‌شود.


ادامه مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.