کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی
کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی نچرال بیوتی

کلینیک زیبایی پوست و مو نچرال بیوتی

تاثیر بی خوابی در پوست ؟

تاثیر بی خوابی در پوست ؟

در سراسر دنیا میلیون ها نفر هستند که به اندازه کافی نمی خوابند، بسیاری از آنان بر این باورند که خواب و استراحت اتلاف وقت و انرژی است، چنین باوری کاملاً اشتباه و در کنار تغذیه بد از مهمترین دلایل ایجاد بیماری ها است.

 بی خوابی و پوست

استرس می تواند:

 

باعث بدتر شدن مشکلات پوستی شود. برای مثال، استرس می تواند پسوریازیس، آکنه ی روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی:التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت که معمولاً روی گونه ها، بینی و پیشانیبه وجود می آید) و اگزما را بدتر کند. استرس می تواند باعث کهیر و انواع دیگری از راش های پوستی و همچنین شعله ور شدن تبخال ها شود.در اقداماتی که برای مراقبت از پوست انجام می شوند، وقفه ایجاد کنید. اگر شما استرس داشته باشید امکان دارد  میزان مراقبت های پوستی شما کم شود که این  قضیه می تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی شما و یا تشدید آنها شود.مشکلات پوستی، خود می توانند استرس زا باشند. برخی از مردم از داشتن مشکلات پوستی خجالت می کشند و این قضیه باعث ایجاد استرس بیشتر برای آنها می شود و این خود مشکل پوستی آنها را تشدید میکند.کم خوابی و استرس باعث می شوند بدن هورمونی به نام کورتیزول تولید کند. هورمون کورتیزول باعث افزایش قند خون در بدن می شود. افزایش قند خون نیز باعث افزایش وزن و بروز مشکلات قلبی می شود. تحقیقات جدید ارتباط بین تولید کورتیزول با استرس و کم خوابی و اثرات آن ها را روی پوست نشان می دهد.

در زیر به بررسی نیاز بدن به خواب می پردازیم:

خواب لازمه هر نوع بهبودی است. انسان طی روز از سیستم اعصاب سمپاتیک خود استفاده می کند که باعث مصرف انرژی و خستگی بدن شده این سیستم با سیستم اعصاب پاراسمپاتیک تنظیم و متعادل می شود که وظیفه آن بازسازی بدن و باز یافت انرژی است، سیستم اعصاب پاراسمپانیک معمولاً در هنگام خواب و استراحت عمل می کند، به همین دلیل زمان خوابیدن را زمان تعمیر و نگهداری بدن می نامند چنانچه شما خواب کافی نداشته باشید راندمان فیزیکی و ذهنی شما دچار مشکل می شود و بیماری ها دیرتر بهبود می یابند چون زمان کافی برای ترمیم بافت های آسیب دیده وجود ندارد همچنین کم خوابی سبب می شود بدن فرصت کافی برای ترمیم پوست و تولید کلاژن را نداشته و تاثیر مستقیم در افزایش چین و چروک های پوست می گذارد. از طرفی دیگر وقتی مدت خواب کافی نباشد بدن ترمیم سایر اندام ها را نسبت به ترمیم موها در اولویت قرار می دهد زیرا مو جز بافت حیاتی برای ادامه بقا نمی باشد و این امر متقابلا افزایش ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.حتی یکی دو روز بی‌خوابی کافی است تا پوست کدر و زیر چشم گود و تیره شود اما چین و چروک‌ها پس از یکی دو هفته بروز نمی‌کنند و گاهی به دنبال چند ماه یا چند سال شکل می‌گیرند.

بازسازی و پاکسازی بدن نیازمند انرژیست. حذف سموم  هنگام شب زمانی که بدن در حال استراحت است صورت می گیرد، عمل پاکسازی سموم به انرژی احتیاج دارد، در نتیجه اگر انرژی زیادی در طول روز مصرف شود و یا خواب و استراحت کافی نداشته باشید حذف سموم به درستی صورت نمی گیرد.بیشتر پردازش های فکری شب ها اتفاق می افتد. به دلیل تعداد مشغله های فکری در روز، تمرکز کافی برای انجام کامل پردازش ها وجود ندارد، ذهن این پردازش ها را به هنگام خواب کامل می کند. احتمالاً این اتفاق برای شما افتاده که ذهنتان مسئله و مشکلی را که غیر قابل حل بنظر می رسیده به هنگام شب حل نموده است و در روز بعد اثری از آن فکر و یا احساس باقی نمانده، بنابراین اگر به خودتان زمان کافی برای خواب و استراحت ندهید نه تنها از لحاظ فیزیکی بلکه از لحاظ فکری و احساسی نیز دچار آسیب خواهید شد.

اهمیت خواب دیدن. خواب دیدن تنها منحصر به انسان نیست در بسیاری از حیوانات نیز این پدیده وجود دارد، رویاها می توانند پردازش وقایع گذشته و یا مرور اتفاقات روزانه باشند، در بیشتر مردم خواب دیدن به نوعی باعث پردازش عمیق تر اطلاعات دریافت شده در روز می گردد، البته برخی از رویاها و کابوس ها می توانند ناشی از پر خوری و یا وجود مشکلات جسمانی باشند. اگر کسی به اندازه کافی نخوابد و یا دچار بی خوابی باشد، پروسه رویا دیدن دچار اختلال و در نتیجه اثرات بدی روی وضعیت روانی وی می گذارد. این نیز دلیلی دیگر که چرا خواب کافی تا این حد برای هر کس مهم است.بدن ما به ۸ الی ۹ ساعت خواب واقعی نیاز دارد، حال برای کسانی که دچار بیماری هستند تا ۱۱ ساعت در روز نیاز است. استراحت کردن در حالت بیداری خواب محسوب نمی شود، بهترین زمان برای خوابیدن شب بین ساعت ۹ الی ۱۱ می باشد.

چندی پیش خبری منتشر شد در مورد روزنامه‌نگاری انگلیسی که داوطلبانه در مشارکت با محققان مرکز خواب لندن، ساعت‌های خواب خود را از۸ به ۶ساعت رسانده بود تا نشان دهد بی‌خوابی چه تاثیری بر سلامت پوست و موی افراد دارد. همراه با این خانم،۴۶ زن دیگر به مدت ۷ روز میزان ساعت‌های خواب خود را کم کردند. قبل و بعد از اتمام دوره آزمایش از چهره این خانم‌ها عکسی گرفته شد تا متخصصان درباره آن نظر دهند. نتایج نشان داد کم‌خوابی حتی به میزان کم باعث تیرگی زیر چشم و کدر شدن پوست می‌شود. دقت روی عکس این خانم‌ها و مقایسه پوستشان قبل و بعد از دوره آزمایشی، نشان داد منافذ پوست در اثر کم‌خوابی گشاد، در ناحیه چانه لک‌های قهوه‌ای ظاهر و برخی نقاط پوست ملتهب می‌شود. براساس نتایج این تحقیقات که در دیلی‌میل منتشر شده است، سارا کالمر، خبرنگار، اعتراف کرده هرگز فکر نمی‌کرده ۲ ساعت کم‌خوابی چنین تاثیری بر بدنش بگذارد و از این پس هرگز کمتر از ۸ ساعت نخواهد خوابید. بسیاری از ما هم به‌دلیل مشغله کاری یا شرکت در شب‌نشینی‌ها تا نیمه‌های شب بیداریم در حالی که نمی‌دانیم دلیل ریزش مو یا التهاب پوستمان چیست و چرا اینقدر زود در حال پیر شدن هستیم.


چین و چروک صورت و بی خوابی

اثرات کورتیزول بر پوست بدن


چین و چروک پوست: افزایش قند خون در اثر کورتیزول، روند پیر شدن پوست را تسریع می کند. این قند اضافی کلاژن موجود در پوست را تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به بروز چین و چروک می شود. کلاژن پروتئینی در پوست است که باعث حفظ جوانی آن می شود.تحقیقات نشان داده است استفاده از مقدار کمی روغن اسطوخودوس می تواند تأثیر زیادی در ایجاد آرامش شما داشته باشد.

خشکی پوست: تحقیقات نشان می دهد افزایش قند خون در اثر هورمون کورتیزول سدهای دفاعی پوست را تخریب می کند و باعث خشکی، التهاب و ناراحتی پوست می شود.

جوش: وقتی که عوامل خارجی روی بدن ما تأثیر می گذارند، ترشح کورتیزول باعث افزایش جوش های بدن می شود.

 

برای کاهش ترشح کورتیزول در اثر کم خوابی و استرس در بدن به توصیه های زیر عمل کنید:

شب ها حداقل ۷ ساعت بخوابید.

از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مثل قهوه و نوشابه سیاه خودداری کنید.

مواد غذایی سالم و طبیعی بخورید و مصرف قند و مواد شیرین را کاهش دهید.

آرام باشید. کمی از وقت خود را در روزانه صرف حفظ آرامش روح و جسم خود کنید، مثل ورزش کردن و ….

همچنین به یاد داشته باشید سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی بعد از فرآیند در بدن، در نهایت به قند تبدیل می شوند. پس در مصرف آنها نیز محتاط باشید.

اثر شگفت انگیز عطردرمانی را نادیده نگیرید. تحقیقات نشان داده است استفاده از مقدار کمی روغن اسطوخودوس می تواند تأثیر زیادی در ایجاد آرامش شما داشته باشد.

برای کنترل التهاب در بدن به مقدار کافی چربی امگا ۳ را از طریق غذاها و مکمل ها دریافت کنید. برای کاهش التهاب پوست  می توانید از موادی مثل گل مینا، گل بابونه و اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

 ایا بی خوابی در پوست تاثیر دارد ؟

ادامه مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.